رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز

سمر حمزة بطلة المصارعة تعلن اعتزالها: بكتفى وشكرًا للتجربة

سمر حمزة
سمر حمزة

كشفت سمر حمزة لاعبة منتخب المصارعة عن الصعوبات التي مرت منذ بدء رحلتها مع المصارعة النسائية، وذلك بعد توديعها منافسات أولمبياد طوكيو 2020.

واستعرضت سمر حمزة ميدالياتها منذ بداية مسيرتها مؤكدة أنه لا توجد مقارنة بين الإعداد والمعسكرات للاعبين المصريين وبين منافسيهم في أولمبياد طوكيو.

وأضافت سمر: فخورة جدا بالمصارعة النسائية في مصر.. سعيدة أن المصارعة النسائية أصبحت على الخريطة العالمية، بدأت ألعب مصارعة من 8 سنين شاهدت إنجازات كابتن كرم جابر وكابتن بوجي، ومن وقتها قررت أكون لاعبة مصارعة زيه لما ألعب من 8 سنين وفي إمكانات محدودة  ومتربتش على فكر صناعة بطل أولمبي، وأقدر أوصل لتصدر إفريقيا وخامس عالم كبار وبطولات دولية ومصنفة  يبقى ده إنجاز  لكل بنت بتفكر تلعب مصارعة في مصر، أنا لعبت مصارعة بالصدفة، وحلمت أكون بطلة أولمبية واشتغلت علي نفسي كتير واستحملت تدريبات شاقة ونقد وتكسير عزيمة عشان أوصل لما وصلت إليه، يمكن أكون متربتش علي ثقافة الفوز، بس أنا مقصرتش واستغليت كل فرصة أتيحت ليا.

 
وأضافت بطلة المصارعة: شجعوا المصارعة النسائية عشان نربي جيل من البنات الصغيرين بفكر جديد وإمكانات أفضل وثقافة مختلفة الرياضة مش بس ميدالية دي سنين طويلة من الكفاح والشقا والتعب مفيش شعور ولا وصف أوصف بي التعب غير الكام كلمه دول.

للمعلومة (اللاعب وظيفته في الحياة التدريب فقط ليس القيام بدور الأشخاص المسئولين عن مسيرته الرياضة" شكرا لكل حد وقف جمبي شكرًا مدربي العظيم شكرا زمايلي اللي اتمرنوا معايا.
ومن هنا بعلن إني بكتفي شكرًا للتجربة علمتني كتير.