رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز

ميدو يعلق على أزمة الأهلى وآل الشيخ

محمود الخطيب وآل
محمود الخطيب وآل الشيخ

تحدث أحمد حسام "ميدو" المدير الفني الأسبق للزمالك، على الأزمة المثيرة حاليا بين النادي الأهلي وتركي آل الشيخ رئيس الهيئة العامة للترفية بالسعودية.

وكتب ميدو عبر حسابه الرسمي على "تويتر": الأهلاوية المعتدلين عارفين إن الكلام اللي بقوله صح ووالله لو كان نفس الكلام على الزمالك كنت هقوله.

وأضاف:" أخيرا وده أكيد لو محمود طاهر كان رئيس الأهلي ما كانش أي حاجه من الكلام ده حصلت وده مايقللش من حبي للكابتن محمود الخطيب واعتزازي الكبير به كلاعب وكشخصية محترمة جدا".

وأكمل ميدو:" أي حاجه عايمة ومش مبنية على الاتفاق من الأول في الآخر بتبوظ وبيبقا شكلها وحش وبتعمل مشاكل.. دي أساس المشكلة".

وواصل:" الأهلي مشي بمبدأ تعالى بس اصرف وهنعملك اللي أنت عاوزه تعالى بس يا راجل الأهلي بيتك وبعد كده هوب لا أوعى تتكلم إحنا الأهلي ما عندناش الكلام ده!!.

وأوضح نجم الزمالك الأسبق:" المشاكل اللي حصلت بديهية الأهلي متعود أن أي حد يصرف وما يتكلمش وطبيعة، مش كده الراجل شخصية قيادية وعايز الأهلي يبرز دوره في أي حاجه بيعملها للنادي وده حقه".

وأتم تصريحاته قائلا:" مع توقف كرة القدم في العالم كله توقفت المشاكل إلا عندنا الدنيا مولعة على طول!! كله ضرب".


ويذكر أن الفترة الماضية قد شهدت خلافات حادة بين الأهلي وتركي آل الشيخ، على خليفة رفض مسئولي الأحمر طلب الأخير بتحمله تكاليف بعض صفقات الفريق خلال الميركاتو الصيفي الجاري مثل أحمد حجازي المحترف في فريق وست بروميتش الإنجليزي، فضلا عن تحمله أيضا مصروف إقامة مباراة اعتزال لحسام عاشور قائد الأهلي.

وكان الأهلي قد قرر أمس، الثلاثاء، في اجتماعه الطارئ رفع اسم آل الشيخ من القائمة الفخرية لرؤساء شرف النادي.